OSTRZEŻENIE - Próby dokonywania oszustw z wykorzystaniem połączenia telefonicznego
W ostatnim czasie zanotowano próby wyłudzenia danych poprzez oszustów podszywających się pod numer Infolinii Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. oraz SGB BANK.
Możliwe jest to dzięki technice zwanej spoofingowi. Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu – w tym Infolinie Banków. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem systemów bezpieczeństwa po stronie Banku.
Schemat działania przestępców:
- przestępcy dzwonią do klienta banku spółdzielczego z numeru Infolinii Banku BPS SA, tj. 801 321 456, 86 215 50 00 lub 800 888 888;
- osoba dzwoniąca może mieć obcy akcent i przedstawia się jako pracownik Banku;
- prawdopodobnie oszust będzie znał imię i nazwisko klienta, a może nawet jego adres, który znajdzie w Internecie;
- rozmowa będzie dotyczyła zablokowania przelewu wykonanego przez klienta lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać klienta do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem klienta;
- osoba dzwoniąca może także próbować wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej lub dane odnośnie karty płatniczej;
- podanie danych wrażliwych lub zainstalowanie ww. aplikacji może prowadzić do utraty środków z rachunku.
Zasady bezpieczeństwa dla klienta:
Infolinia Banku nie wykonuje połączeń wychodzących
z numerów 801 321 456 lub 800 888 888!
- Infolinia Banku BPS obsługuje klientów banków spółdzielczych tylko w zakresie kart płatniczych.
- Pracownicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo w Banku nigdy nie kontaktują się bezpośrednio z klientami.
- Pracownicy banków spółdzielczych nigdy nie proszą o instalowanie dodatkowego oprogramowania.
- Nigdy nie podawaj przez telefon pełnego loginu do bankowości internetowej lub pełnego numeru karty.
- Nigdy nie podawaj przez telefon hasła do bankowości internetowe lub trzy cyfrowego kodu z karty CVV;
- Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych.
- Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał. Pracownicy Infolinii Banku przedstawiają się już na początku rozmowy.
- Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych.
- Zachowaj ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub zadzwonić na Infolinię Banku pod numer wskazany na karcie.
- Ostatnio zmienione .